Fietsen

Team Ineos debuteert op de nieuwe Pinarello Dogma F12

Niet alleen de outfit van het voormalige Team Sky is veranderd, maar ook de bolide waar ze op rijden. Pinarello lanceert samen met het nieuwe team zijn nieuwe stokpaardje, de Pinarello Dogma F12.

De nieuwe Dogma F12 en F12 disc zijn twee jaar lang in ontwikkeling geweest volgens Pinarello. Complexe studies hebben ertoe geleid dat ze een stijve en lichte fiets met een uitstekende aerodynamische balans in handen hebben. Deze allround combinatie maakt het ‘Pinarello-gevoel’ mogelijk. Doeltreffend en behendig in de bochten, volgens de Italianen.
En wie zich afvraagt wat er met de F11 gebeurd is, wel die slaat Pinarello gewoon over.

Zoals alle andere versies uit de Dogma F-familie die bestaat sinds 2014, is ook de F12 een allrounder. Dit wil zeggen dat je er zowel in de bergen mee uit de voeten kan, als mee sprinten, als kasseiklassiekers mee kan winnen. Zoals meermaals bewezen is door het voormalige Team Sky. Met andere woorden een snelle maar lichte fiets.

Voornaamste veranderingen

De grootste verbetering bij de Dogma F12 is de integratie van de volledige bekabeling, die nu dus intern verloopt. Het PinaLab heeft een specifiek stuur met stuurpen en een balhoofd ontworpen om elke kabelfunctionaliteit intern te laten lopen. Bijgevolg bespaar je met de Pinarello Dogma F12 zo’n 8 watt aan 40 km per uur in vergelijking met de F10. Door de interne bekabeling zou je op 5% weerstandsvermindering mogen rekenen.

De nieuwe cockpit komt van het Pinarello huismerk MOST. De MOST Talon Ultra is 10% lichter, 8% stijver en 5% meer efficiënt in weerstand vergeleken met de Talon Aero. Daarnaast werden de spacers ook aangepakt met een smart split design om makkelijker een betere fit te krijgen en een eenvoudig onderhoud van de bekabeling te garanderen.

Ook de voorvork en achtervork werden herwerkt, waardoor deze fiets 10% stijver zou moeten zijn dan de Dogma F10.

Op gebied van gewicht is er dan weer niet zoveel informatie ter beschikking, enkel dat een onbewerkt frame (geen kadermaat gekend) 820 gram zou wegen en 840 gram voor een discversie.

Beschikbaarheid

Met 12 kadermaten en 16 variaties van het nieuwe stuur kan je hopelijk de ideale fit vinden voor jou.

Als we meer weten over de beschikbaarheid en de prijzen, dan zullen we dit artikel van een update voorzien.

Vorig artikelVolgend artikel