Tijdens de proloog van de Giro d’Italia toonde Tom Dumoulin zich nipt de sterkste, maar zijn overwinning komt zeker niet onverwacht. Dumoulin is een specialist tegen de klok, en dat is dan ook te zien aan de hoeveelheid aandacht voor detail dat besteed is aan zijn tijdritfiets, de Giant Trinity. Onderaan dit artikel kan je een fotogalerij terugvinden van deze zeer nette en aerodynamische fiets.
Vorig jaar gaf Giant de Trinity een upgrade en maakte dit model hiermee een van de meest aerodynamische fietsen in het peloton. De aandacht voor een mooie stroomlijn rond deze fiets is vooral zichtbaar aan de voorkant van de fiets, waar er nauwelijks (buiten het stuur uiteraard) enig profiel valt op te merken. Dit realiseerden ze door een geïntegreerde stuurpen met het voorvork en het frame, en alle kabels lopen intern op de juiste plaatsen.
Daarnaast werd het frame nog wat bijgewerkt ter hoogte van de trapas, waar er extra stijfheid is toegevoegd door het kader daar wat steviger te maken. En vervolgens kreeg de ronding van het frame voor het achterwiel een nauwer aansluitend profiel. Het achterwiel monteer je zoals op een pistefiets, via een horizontale insteek in plaats van een verticale (de snelspanners worden uiteraard wel behouden).
Wat de groepset op deze Giant betreft, deze is volledig Dura-Ace Di2, op de remmen na. De remmen worden voorzien door het Franse merk Fouriers, met hun Mini-V Brakes.
Het verzet op de fiets vooraan is 56/44 en achteraan is er een 11-speed cassette met 11-28 op gemonteerd. De crankarmen op Dumoulin’s fiets zijn met 175mm aan de lange kant, maar gezien de lengte van deze renner is dat niet meer dan normaal. Op de rechter crankarm vinden we een Pioneer krachtmeter terug, die zijn data doorstuurt naar de bijhorende Pioneer fietscomputer, netjes tussen het tijdritstuur geplaatst.
Aangezien het Giant-Alpecin team gesponsord is door Shimano, is het dan ook logisch dat deze ploeg rondrijdt met PRO wielen. PRO is een van de merken binnen de grote Shimano groep. Het achterwiel is een PRO Disc wiel, dat volledig uit carbon is opgemaakt. Dat in tegenstelling tot veel volle wielen op de markt, die een carbon huls rond een spaakwiel doen. Tenslotte is het voorwiel een PRO 3-spaak wiel.
Op deze wielen liggen Vittoria Corsa CX tubes van 25mm, die tot 14 bar (200 psi) opgeblazen kunnen worden!
Een laatste toevoeging uit het PRO gamma is het minimalistische Aerofuel zadel.
Om af te sluiten analyseren we even de geometrie van Tom Dumoulin’s Giant Trinity. Van de punt van het zadel tot het verste punt van het tijdritstuur meten we een reikwijdte van 83 cm. De zadelhoogte vervolgens, staat op 81,5 cm. En tot slot het gewicht van de fiets, dat komt neer op 9,03 kg.
© Global Cycling Network