Toplijsten

Top 10 meest fietsvriendelijke steden

Top 10 meest fietsvriendelijke steden

Als we op zoek gaan naar de meest fietsvriendelijke steden, dan denken we meteen aan Amsterdam of Kopenhagen waar fietsen geworteld zit in het dagelijks leven van de stad. Maar veel steden zijn grote stappen vooruit aan het zetten op gebied van fietsinfrastructuur, en daarom is het altijd interessant om eens te kijken hoe onze steden scoren ten opzichte van die top fietssteden.

De Copenhagenize Index is een wereldwijde ranglijst waar 136 grootsteden beoordeeld worden op 14 verschillende factoren, waaronder veiligheid, fietscultuur, infrastructuur,… Deze tweejaarlijkse ranglijst is een initiatief van de Copenhagenize Design Co. die fietsinfrastructuren uittekent en bedenkt voor steden. Hieronder kan je de ranking terugvinden, die misschien wel enkele verrassende namen in de top 10 heeft staan.

Opvallend is dat 9 van de 10 meest fietsvriendelijke steden zich in Europa bevinden. Nog straffer, 18 van de top 20 zijn Europese steden. In die top 20 doen vooral Frankrijk, Duitsland en Nederland het uitzonderlijk goed. Met 2 landen in de top 3 steekt Nederland er wel met kop en schouders bovenuit. België doet het met 1 stad in de top 20 niet slecht, maar we mogen toch meer verwachten van dit fietsgek land.

Deze grootsteden haalden alvast de top 10 niet: Barcelona (11), Wenen (12), Parijs (13), Helsinki (18), Oslo (19), Montréal (20).

10. Berlijn, Duitsland
Berlijn verloor in 2015 haar top 10 plaats in de ranglijst, maar de stad zette stappen vooruit en staat nu op 10. De mensen in Berlijn nemen het heft in handen en kiezen massaal voor de fiets. De stad doet haar uiterste best om faciliteiten te voorzien en te verbeteren, maar moet nog een eenduidig plan uitwerken gebaseerd op het Cycling Referendum van de bewoners.

© Berlin on Bike

9. Tokyo, Japan
Na de afwezigheid van Tokyo in de Copenhagenize Index van 2015, is het goed nieuws om deze wereldstad terug te zien in de top 10. “Wanneer ’s werelds grootste megastad de fiets een prominente plaats kan geven, dan weet je dat het overal mogelijk is,” beweert Mikael Colville-Andersen (CEO van Copenhagenize Design Co.). Japan moet wel afstappen van het afkijken van de Amerikaanse stadsinfrastructuur als voorbeeld, als het nog stappen vooruit wil zetten als fietsstad. Afgescheiden fietspaden op drukke wegen zou een grote meerwaarde zijn om nog beter te scoren.

© Azlan DuPreeKouki Kuriyama

8. Ljubljana, Slovenië
Van de 13e plaats in 2015 naar een top 10 plaats in 2013, Ljubljana zet snel grote stappen voorwaarts voor fietsers. De stad investeerde in de fietsinfrastructuur en deed alles volgens het boekje, maar vooral de bewoners moeten nog de overgang van de auto naar de fiets maken. Ljubljana is klaar om een heuse fietsstad te worden, de bal ligt nu in het kamp van de Slovenen. Laat de auto gerust thuis.

© City of Ljubljana

7. Antwerpen, België
Na in 2015 gezakt te zijn van de 7e plaats naar de 9e plaats, verovert Antwerpen opnieuw de 7e plaats in 2017. De enige Belgische stad in de top 20 heeft het potentieel om een absolute top fietsstad te worden, vooral door het reeds hoge gebruik van de fiets vandaag. Maar er mankeert volgens de Copenhagenize Index vooral een duidelijke politieke visie wat de positie van de fiets betreft in de stad. Het wordt tijd dat iedere politieke partij de kracht van de fiets inziet en meer inzet op een uniforme fietsinfrastructuur.

© Visit Antwerpen (Jonathan Ramael & Frederik Beyens)

6. Bordeaux, Frankrijk
Ook Bordeaux lijkt net als Antwerpen wat last te hebben van een jojo-effect, maar volgens de Denen is het op de goede weg om de top 5 in te duiken. De Franse stad staat op een kruispunt, het moet nu beslissen of ze verder gaan met koning auto of verder inzetten op alternatieve infrastructuur. Met de aankondiging van de burgemeester om € 75 miljoen te investeren in het fietsen in de stad, lijkt het er alvast op dat ze een keuze gemaakt hebben.


© Bordeaux Tourisme

5. Malmö, Zweden
Malmö is er in geslaagd om iedere editie van de Copenhagenize Index een paar plaatsjes te stijgen. De stad blijft steeds meer investeren in het fietsen als de algemene manier om zich te verplaatsen in de stad. Het gat tussen steden als Göteborg en Stockholm blijft steeds groeien met Malmö, een mankement in de nationale politiek van Zweden. Het wordt tijd dat de andere Zweedse steden even gaan spieken bij deze fantastische fietsstad.

© La Citta Vitagigiush (Emmanuel)

4. Strasbourg, Frankrijk
Straatsburg blijft op een status quo steken, en krijgt hiermee de bevestiging dat de stad zeer goed bezig is. Om de top 3 binnen te komen zal het algemeen gebruik van de fiets in de stad nog moeten stijgen. Bij het upgraden moet de stad zorgen dat de fietsinfrastructuur intuïtief en uniform is. Deze Franse stad is zeer visionair op het gebied van fietsen en kan hierdoor een streepje voor krijgen op de huidige top 3 steden in de toekomst.

© Vélhop Strasbourg

3. Amsterdam, Nederland
Terwijl Amsterdam nog altijd een stuk voorsprong heeft op de volgende stad in de Index, zal het toch moeten opletten dat het niet blijft zakken. Want de Nederlandse stad staat bekend als dé fietsstad bij uitstek, maar moest in 2015 al haar 1e plaats afstaan en moet daar nu nog een plaats bij doen. De stad moet haar visie met betrekking tot het fietsen opnieuw op de rails krijgen, zowel voor haar imago als voor de bewoners. Amsterdam moet stilaan beginnen afkijken van andere steden binnen Nederland om haar toppositie niet te verliezen.
Toch blijft Amsterdam wat het is en is het een unieke beleving om te fietsen in deze stad. Het is er aangenaam vertoeven als fietser, met uitzondering van het stijgend aantal vervelende scooters dan toch.. Tip: vervang die scooters door e-bikes en pedelecs.

© Fietsen in Amsterdam

2. Utrecht, Nederland
Sinds kort is Utrecht dus de beste fietsstad in Nederland, want in 2017 doet het haasje over met Amsterdam in de ranglijst van de meest fietsvriendelijke steden ter wereld. Utrecht heeft enorm veel geïnvesteerd in uniforme en innovatieve fietsinfrastructuur, wat er voor zorgt dat het een fantastische fietsstad geworden is. Als bewoner is de fiets dé manier om je te verplaatsen in de stad, maar als bezoeker of toerist is het toch even zoeken hoe alles nu juist in elkaar zit. Misschien is het volgende werkpunt van dit fietsparadijs wel om simpelere oplossingen te bedenken.

© Utrecht fietst

1. Kopenhagen, Denemarken
Het mag niet verrassen dat Kopenhagen op de 1e plaats staat, en niet omdat zij de makers van de lijst zijn. Maar wel omdat zij het initiatief nemen om te kijken hoe andere steden de fietsproblematiek aanpakken om hun eigen infrastructuur steeds te verbeteren. Sinds 2015 nam Kopenhagen de fakkel over van Amsterdam als beste fietsstad ter wereld. De problemen die de stad nu ervaart tonen ook aan hoe veel voorsprong deze stad heeft op de andere steden in de ranglijst momenteel. Via hun digitale verkeersborden op de fietspaden kwam aan het licht dat zelfs op de breedste fietspaden van de stad (en die zijn heel breed) er een heus fileprobleem zit aan te komen. Er moeten dus wegen opnieuw toegewezen worden als fietsinfrastructuur, nog minder plaats voor de auto in de stad met andere woorden.
Maar opgelet, Kopenhagen kan niet op haar lauweren rusten, want grootsteden als Parijs, Oslo en Helsinki hebben onlangs beslist om alles in te zetten op een autovrije stad en de fiets krijgt daar dus een prominente rol in.

© VisitCopenhagen

Wij zijn alvast benieuwd naar de volgende editie van de Copenhagenize Index die de meest fietsvriendelijke steden ter wereld in kaart brengt. Halen grootsteden die onlangs beslist hebben om hun binnenstad autovrij te maken de top 10 en kunnen ze Kopenhagen, Utrecht of Amsterdam benaderen?
Welke fietssteden ontbreken hier volgens jou? Laat het ons weten op Facebook of Twitter!

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend