Wat zijn nu de onderdelen of de uitrusting die het verschil maken bij de profrenners? Welk merk behaalde het meeste succes met hun fietskledij, of welke banden reden het vaakst eerst over de finishlijn? We gingen op onderzoek en zochten het uit voor jou.
Elk jaar maakt Global Cycling Network een lijst van de meest succesvolle racefietsen, maar deze keer kwamen ook onder andere groepsets, kleding en banden aan de beurt. Een bepaald merk krijgt punten voor winst in rondes, etappes, klassiekers en eendagsraces. De punten worden eveneens gekoppeld aan de prestige van bepaalde wedstrijden. Zo krijgt de eindwinnaar van de Tour de France bijvoorbeeld 100 punten en een etappewinnaar 20 punten. De eerste in een grote klassieker ontvangt dan weer 80 punten.
Schakelgroepen
3. SRAM – 24 punten/team
2. Campagnolo – 207 punten/team
1. Shimano – 254 punten/team
Dat Shimano op de eerste plaats staat is niet verwonderlijk, want het onderdelenmerk was in 2018 de voorkeurssponsor van maar liefst 14 van de 18 WorldTour teams. Dat zorgt ervoor dat zij statistisch gezien meer kans maken op meer succesvolle ploegen.
Maar Campagnolo zit niet veraf met “amper” 3 gesponsorde teams.
Stuurlint
3. Prologo – 756 punten
2. Supacaz – 1.156 punten
1. Fizik – 1.184 punten
Wielen
3. Campagnolo – 611 punten
2. Roval – 1.156 punten
1. Shimano – 1.783 punten
Campagnolo behaalde deze punten met 3 ploegen. Roval met 2 ploegen, Quick-Step Floors en Bora-Hansgrohe. Deze beide teams worden gesponsord door Specialized en die laatste heeft de neiging om die ploegen dan ook van alle materiaal te voorzien. Shimano deed het dan weer met 5 ploegen.
Banden/tubes
3. Vittoria – 868 punten
2. Specialized – 1.156 punten
1. Continental – 1.659 punten
Hier zien we opnieuw een sterke score van Specialized die met slechts 2 ploegen toch op een mooie tweede plaats terecht komt. Terwijl Continental te zien is op de wielen van 7 ploegen en Vittoria bij 5 ploegen.
Fietskleding
3. Sportful – 548 punten
2. Castelli – 639 punten
1. Vermarc – 865 punten
De renners van Bora-Hansgrohe en Bahrain-Merida werden gekleed door Sportful dat het niet slecht deed met een 3e plaats. Vervolgens komt Castelli aan de beurt, die enkel Team Sky voorzien van een uitrusting. Maar dan toch enige Belgische trots, want het kledingmerk Vermarc dat ook beide Belgische ploegen sponsort (Quick-Step Floors en Lotto-Soudal) topt hier het lijstje.
Bron: GCN Tech