Wanneer de racefietsen stilaan terug van stal gehaald worden om buiten te rijden, dan is het ook tijd om uit te kijken naar wat, volgens ons, de voornaamste trends in het wielrennen zullen zijn voor 2020. Staat jouw voorspelling ook op deze lijst? Lees verder om erachter te komen.
Hier zijn onze trendvoorspellingen voor racefietsen die mogelijk de norm worden in 2020.
TREND 5: Aero is nu overal, aero racefietsen niet zozeer
Na een aantal jaren waarin grote merken systematisch aero racefietsen op de markt brachten als een aparte categorie naast de lichtgewicht racefietsen voor klimmers en de allround racefietsen voor klassieke renners of punchers, zie je nu dat de kenmerken van die aeroracers vertaald worden naar alle andere fietsen uit het gamma.
Enkele voorbeelden hiervan zijn de Specialized Tarmac 2019, de Specialized Roubaix 2020 of de Cannondale SuperSix Evo 2020, die de aerodynamische eigenschappen erfden van hun snelle familieleden, de Specialized Venge en de Cannondale SystemSix.
De aero trend gaat nu verder dan enkel gestroomlijnde framesets en wordt doorgetrokken voor alles wat los en vast zit op de fiets. Kijk maar naar het stijgend aantal geïntegreerde sturen en stuurpennen, met bijgevolg ook een dalend aantal zichtbare kabels, die nu intern geleid worden.
TREND 4: Gravelracen wordt steeds professioneler
Op dit moment is gravel zowat de meest opkomende discipline binnen de wielersport. Denk maar aan de tal van ritten en wedstrijden die overal ter wereld opduiken, meestal in een spectaculaire en magnifieke setting.
Wat voor 2020 voornamelijk zou kunnen veranderen, is dat we waarschijnlijk steeds vaker (ex-)profwielrenners zullen zien opduiken in dit soort wedstrijden en evenementen. Zo spitsen Peter Stetina en Lars Boom zich nu volledig toe op gravelracen (en beachracen) en bij de actieve profwielrenners laat EF Education First Pro Cycling de atleten vrij om dit soort wedstrijden in het programma in te plannen. Het ziet er dus naar uit dat de gravelraces nog steeds aan populariteit zullen winnen, dat alles nog sneller zal gaan aan het front en dat het algemene niveau van deze wedstrijden zal stijgen.
TREND 3: Tubeless wordt de norm
Zou 2020 het jaar kunnen zijn dat de tubeless eindelijk voorbij clincher (gewone banden met binnenband, red.) gaat? Bedrijven zoals Giant verkopen hun racefietsen nu standaard met tubeless bandenopstelling en we vermoeden dat er in 2020 meer merken hetzelfde zouden kunnen doen.
Wat zijn de voordelen van tubeless? Na onderzoek lijken dit type banden de snelste op het gebied van rolweerstand, dus je moet minder hard trappen voor dezelfde snelheid ten opzichte van tubes of clinchers. En daarnaast is uiteraard de verminderde kans op lekrijden een grote troef, dankzij de afdichtingsvloeistoef binnenin.
TREND 2: Bandjes worden nog breder
Herinner je nog de tijd wanneer een 28mm-band als vrij breed werd beschouwd? Dat zal wel, want dit is echt nog niet zo lang geleden. De standaard is stelselmatig gestegen van 23mm naar 25mm tot uiteindelijk 28mm vandaag. Maar het ziet er dus naar uit dat dit nog zal stijgen.
Een voorbeeld om deze trend te kaderen. De nieuwe Trek Domane, toch een volbloed racefiets, heeft nu ruimte voor 38mm banden. Dat is al diep in gravelgebied en we vermoeden dat andere merken zullen volgen, net om de gebruiker nog meer vrijheid te geven in zijn of haar keuze. Het zal wielerliefhebbers de kans geven om één fiets op meerdere ondergronden in te zetten.
Waar stopt deze trend? En waar ligt de grens tussen precies goed en te breed om op de weg te rijden? Wie weet… Maar de kans is dus groot dat er in 2020 meer racefietsen standaard met bredere banden worden geleverd.
TREND 1: Steeds meer mensen rijden indoor
Zou 2020 het jaar kunnen zijn dat iedereen binnen blijft voor al zijn fietsbehoeften op de racefiets? Uit enkele recente ontwikkelingen van bepaalde merken en het laatste rapport van Strava, lijkt het toch mogelijk realiteit te worden, althans voor de winterperiode.
Met de steeds grotere populariteit van indoor trainingsapps zoals Zwift is het niet meer dan normaal dat ook de fietsindustrie volgt. Zo brengen SRM, Tacx en Wahoo volgend jaar allemaal indoor-trainingsfietsen uit. Die moeten de virtuele ervaring naar een hoger niveau tillen ten opzichte van de hometrainers en rollen.
Daarnaast blijven het aantal races en evenementen stijgen en zie je bij ieder evenement een groter wordend aantal deelnemers. Ook de samenwerkingen met profwielrenners zitten in de lift, zo komen bijvoorbeeld ritten en events met Rigoberto Uran en Geraint Thomas meteen in ons hoofd bovendrijven.
BONUSTREND: Meer vrouwen op de fiets!
Het vrouwenwielrennen is volop bezig aan een opmars dankzij onder andere het attractieve format en het vaak spannende wedstrijdverloop van de vrouwen. Daardoor krijgen ze ook meer live zendtijd op televisie en dat zorgt er dan weer voor dat jonge meisjes zin krijgen om te fietsen. Deze trend kunnen wij alleen maar toejuichen.
Er wordt vandaag steeds harder en concreter gesproken over een Tour de France voor vrouwen, het aantal vrouwenclubs en -initiatieven blijft stijgen en nu zetten federaties als Cycling Vlaanderen eveneens hun schouders onder het stimuleren van meer meisjes en vrouwen op de fiets. Er is zeker nog een lange weg af te leggen, maar de situatie lijkt zich nu toch te keren ten opzichte van een paar jaar terug. En gelukkig maar!
Conclusie
Let dus maar op in 2020 voor snelle vrouwen op een aero lichtgewicht gravelfiets met tubeless banden van 32mm breed ergens op een grindweg of tijdens een virtueel ritje op een van de populaire trainingsapps.