De tijd waar Tom Boonen wereldkampioen werd op een Time racefiets in 2005 is ondertussen lang vervlogen. Time, het gevierde fietsmerk dat ooit de hoogste toppen scheerde met renners als, zoals eerder vermeld Tom Boonen, maar ook Thomas Voeckler, Sylvain Chavanel, Paolo Bettini of Julien Absalon, zit nu in slechte papieren. Dat meld het moederbedrijf Rossignol.
Rossignol is een Franse groep gespecialiseerd in sportuitrustingen, voornamelijk voor wintersport, en het bedrijf achter fietsmerken Felt en Time. De groep meldt dat de verkoop van frames het afgelopen jaar is gehalveerd, terwijl de productiekosten even hoog blijven en de productiecapaciteit te beperkt is, waardoor het onmogelijk is om concurrerende verkoopprijzen aan te bieden.
De situatie heeft het management van Rossignol ertoe gedwongen om op 20 februari zijn sociale partners bij elkaar te roepen om de resterende opties te bespreken. De groep is van plan grote wijzigingen aan te brengen in de activiteit van de Time fietsen en in de fabriek in Gajary, Slowakije.
De besproken pistes voor Time zijn de inkrimping van het personeelsbestand, de sluiting van de fabriek in Slowakije of zelfs de volledige verkoop ervan. De activiteiten op het gebied van schoenen en pedalen (ook uitgebracht onder de naam Time, red.) worden gevrijwaard van deze herstructurering.
Onder Roland Cattin, de emblematische baas en oprichter van het fietsmerk, kon Time de achteruitgang nog min of meer beperken. Maar na zijn vroegtijdige dood in 2014 gaat het van kwaad naar erger. Het merk heeft ogenschijnlijk moeite om zichzelf te vernieuwen en zijn publiek terug te winnen op de Franse en internationale markt.
De werknemers van Time Sport werden geĆÆnformeerd dat dit onderzoek betrekking heeft op de productie- en assemblagesite voor de carbon fietskaders in Gajary en het hoofdkantoor van het merk in Saint-Jean-de-Moirans, Frankrijk. Op die laatste locatie zijn 15 medewerkers van de afdelingen verkoop, marketing en Research & Development gevestigd.
Vorig jaar kondigde Rossignol ook al een herstructureringsplan aan dat leidde tot de sluiting van de fabriek in Voreppe, Frankrijk, met als gevolg het schrappen van 29 banen. Nu komen Gajary en Saint-Jean-de-Moirans daar dus mogelijk ook bij.
Twee kopers hebben al interesse getoond in het kopen van de fabriek in Gajary, hoewel het niet duidelijk is of Rossignol al klaar is om deze te verkopen en of dat dan met of zonder de gepatenteerde RTM-technologie (een soort van carbon vlecht techniek, red.) is. Een laatste mogelijkheid is het verplaatsen van de productie naar Aziƫ, waar de meeste van zijn concurrenten hun frames bouwen. Rossignol verplaatste eerder al de productie van een ander merk van Frankrijk naar China.
EĆ©n ding is zeker, wij duimen dat dit iconische merk niet verdwijnt.
Bron: Matos VĆ©lo