Naast de kwestie

Wat is het verschil tussen al die elektrische fietsen?

De populariteit van elektrische fietsen is de laatste jaren astronomisch gestegen. Wie toch nog met de wagen naar het werk rijdt, ziet links en rechts van zich ongetwijfeld tig mensen zich verplaatsen op een tweewieler gedreven of ondersteund door een batterij. De ene rijdt in gewone kledij aan een gezapig tempo, de ander haalt bijna de snelheid van een bromfiets en is uitgedost met een helm. Maar wat zijn nu de verschillen tussen die snellere speed pedelecs en de gewone (elektrische) fiets?

Niet-autonome, elektrische fiets met enkel trapondersteuning:

Deze fietsen maakten als eerste hun intrede in het elektrische fietsengamma. Vaak is het frame dat van een gewone heren- of damesfiets en zit de kleinere batterij weggewerkt onder de bagagedrager of onder de onderbuis. Deze fietsen bieden enkel trapondersteuning. Wanneer je dus geen druk zet op de pedalen, komt de fiets tot stilstand. Daarnaast is die trapondersteuning begrensd tot 250 Watt. De trapondersteuning valt uit wanneer je sneller dan 25 kilometer per uur rijdt. Om je op de openbare weg te begeven met deze fiets, heb je geen rijbewijs of gelijkvormigheidsattest nodig. Wel moet je je aan de verkeersregels voor fietsers houden. Je moét geen verzekering nemen want dat is niet wettelijk verplicht. Maar zo’n verzekering is wel handig als je schade aan je fiets hebt of bij diefstal. Bovendien kan je, bij pech of een ongeval, rekenen op bijstand en zelfs, indien nodig, op een vervangfiets.

Autonome, elektrische (of gemotoriseerde) fiets waarbij je niet moet trappen

Deze fietsen liggen qua specificaties tussen de niet-autonome elektrische fiets en de speed pedelec. Zo is de snelheid beperkt tot 25 kilometer per uur, maar heeft hij wel een groter vermogen, tot 1000 Watt. Ook hier heb je geen rijbewijs voor nodig en moet je je gewoon aan de verkeersregels voor fietsers houden. Wel is een gelijkvormigheidsattest verplicht. De minimumleeftijd om met zo’n fiets te rijden, is 16 jaar. Wanneer je een niet-autonome elektrische fiets hebt, dus eentje die enkel ondersteunt wanneer je trapt, maar die wel een vermogen heeft tussen 250 en 1000 Watt, behoort die tot deze categorie. Als de elektrische motor enkel drijfkracht geeft als je trapt, dan is een verzekering niet verplicht. Wel is aan te raden een fietsverzekering te nemen zodat je verzekerd bent voor schade aan je eigen fiets. En om die verzekering te combineren met een familiale verzekering voor de schade die je aan anderen kan veroorzaken.

Speed pedelec

Door een maximaal vermogen van 4000 Watt, kunnen deze fietsen een snelheid halen tot 45 kilometer per uur. Ook hier moet je minstens 16 jaar oud zijn om met de fiets te mogen rijden. Aangezien je in sommige gevallen de snelheid van de wagens benadert, dien je je overal aan de verkeersregels van bromfietsen te houden. Ook heb je een rijbewijs en een helm nodig. Daarnaast moet je fiets ook ingeschreven zijn bij het DIV. Ook als de trapondersteuning aangehouden wordt bij snelheden boven de 25 kilometer per uur, is een familiale verzekering voldoende. Echter, als de speed pedelec zich autonoom kan voortbewegen – dus zonder trapondersteuning – boven de 25 km/u, dan is een BA-verzekering Motorfiets vereist. Zo’n verzekering kan je heel gemakkelijk afsluiten bij AXA.

Wil je meer informatie over de AXA fietsverzekering?

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend