Elektronica

Wegen e-racefietsen binnenkort minder dan 10 kg met de Mavic X-Tend?

Het Franse bedrijf Mavic, bekend om zijn fietscomponenten en -kleding, heeft een prototype van zijn eerste e-bike aandrijfeenheid, de X-Tend, onthuld. Deze motor is ontworpen voor gebruik op e-racefietsen en e-gravelfietsen en belooft volgens Mavic de lichtste op de markt te zijn, wat de constructie van volledige e-bikes van minder dan 10 kg mogelijk zou maken.

De X-Tend weegt slechts 1,2 kg en is ontworpen om compatibel te zijn met de meeste standaard crankstellen. Dit maakt frame-ontwerpen mogelijk die sterk lijken op die van traditionele racefietsen. De X-Tend heeft volgens Mavic geen invloed op de Q-factor-metingen of het vooraan schakelen, en is ook voorzien van een ingebouwde vermogensmeter met een nauwkeurigheid van +/- 2%.

Dit project is de belangrijkste ontwikkeling van Mavic sinds het bedrijf in 2020 werd gered van een faillissement door de Bourrelier Group. Mavic merkt op dat de ontwikkeling van de X-Tend vier jaar heeft geduurd, met in totaal 120.000 km aan veldtesten.


Wat betreft de prestaties levert de X-Tend een genormaliseerd vermogen van 250 watt en een piekvermogen van 390 watt. Het biedt een koppel van 37 Nm, dat tijdelijk kan oplopen tot 50 Nm. De bijbehorende 360Wh batterij brengt een extra gewicht van 1,8 kg met zich mee, waardoor het totale gewicht van het systeem op 3,2 kg komt. Ter vergelijking: het TQ HPR50 systeem, dat gebruikt wordt in de topmodellen van merken als Pinarello, Trek en BMC, weegt 3,9 kg.

Voor die fietsers die op zoek zijn naar een nog groter bereik, heeft Mavic ook een range-extender voor de X-Tend ontworpen. Deze past in een speciale bidonhouder en biedt 180Wh extra vermogen, voor een extra gewicht van 1,2 kg.

Mavic heeft tot slot laten doorschemeren dat de X-Tend de rijervaring van een traditionele racefiets zo dicht mogelijk benadert, een doel dat velen in de e-bike-industrie nastreven. Dit wordt bereikt door de combinatie van het lage gewicht, de middenmotor en de lage wrijving.

Het is de verwachting dat de X-Tend voor het eerst zal verschijnen op fietsen van BMC, gezien de R&D van dit project een samenwerkingsverband was met dit merk. Productiemodellen zullen echter waarschijnlijk niet vóór 2025 beschikbaar zijn.

Bron: Cycling Weekly
Beeldmateriaal: © Mavic

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend