Wielen

Zipp 454 NSW wielen lenen aero technologie uit de natuur

Op het gebied van wielen zijn er de laatste jaren niet zo’n grote veranderingen gebeurd, buiten een wijder velgprofiel (in combinatie met bredere banden), betere remranden, de integratie van schijfremmen, … Maar Zipp dacht, laat ons even het wiel heruitvinden en zo kwamen ze met de nieuwe 454 NSW wielen op de proppen. Een andere vorm voor meer aerodynamica. Apart? Dat zeker!

Bij Zipp zijn ze vier jaar bezig geweest aan de 454 NSW, en dat vooral omdat ze de vormgeving van de wielen op een wel bijzondere manier hebben aangepakt. De drijfveer van de ingenieurs was namelijk biomimetica. Ja inderdaad, wij hebben er ook snel even Wikipedia bij moeten halen… Dit is wat Wikipedia ons bijleerde: “Biomimetica is de wetenschap en de kunst van het imiteren van de beste biologische ideeën in de natuur om menselijke toepassingen uit te vinden, te verbeteren en duurzamer te maken.” In dit geval gaat het dus om de wielen sneller, efficiënter en beter bestuurbaar te maken. De Amerikaanse wielconstructeur vond zijn inspiratie onder andere bij dieren die natuurlijk geëvolueerd zijn om zich sneller door het water te bewegen. De vorm van de onderste velgrand is daarom gebaseerd op de vinnen van een bultrug walvis. Zipp beweert dat het bijgewerkt velgprofiel, samen met hun aangepaste HexFin ABLC kuiltjes (technologie van haaien), ervoor zorgen dat het wiel minder trilt door de huidige stroom om te vormen naar meer kleine vortex stromen, die bijgevolg minder krachtig zijn.

zipp-454-nsw-wielen-becycled-2

Zoals vaak bij Zipp was het idee van de zaagtandvelgen (walvisvin) al snel vertaald naar enkele prototypes. En niet minder dan 36 verschillende velgprofielen en meer dan 250 uren testen in de windtunnel later, is de huidige versie van de 454’s tot stand gekomen. Dit gebeurt allemaal in ‘The Nest’ het labo van Zipp, vandaar ook de naam NSW (Nest Speed Weaponry). De doelstelling van de nieuwe wielset was eerst en vooral om meer of op zijn minst even aerodynamisch te zijn in een rechte lijn, en ten tweede om meer performant te zijn bij zijwind stabiliteit. Beide doelstellingen zouden gehaald zijn, bijgevolg is de 454 NSW het meest performante wiel uit het Zipp gamma.

De velgen vooraan zijn 53 mm hoog en 58 mm achteraan, met respectievelijk 18 en 24 Sapim CX-Ray spaken. Daarnaast beschikken de wielen over de eigen Cognition naven van Zipp, titanium snelspanners, Silca ventielverlengers, velglint, Zipp remblokken, Zipp binnenbandjes en een paar wielzakken. De nieuwe wielen wegen 1525 gram per set (690gr vooraan, 835gr achteraan), op dit gebied breken de Amerikanen zeker geen records.

Waar Zipp dan wel weer hoog scoort, is de werkuren per velg. Want in elke 454 NSW velg zit ongeveer 12 uur werk, dat is maar liefst 4 keer meer dan in hun andere velgen. Wie hoge werkuren zegt, zegt meestal ook hoge prijzen. Zipp bevestigt dit jammer genoeg, want de nieuwe wielen zullen rond € 4.000 per set kosten.

 

 

© Zipp.com

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend