Voeding

Zo speel je extra kilo’s kwijt door te fietsen

vermageren door te fietsen

Na de lekkere kerstmaaltijd en het nodige glaasje bubbels voor het nieuwe jaar, is het tijd om terug op de fiets te kruipen. Wie net te veel gegeten en gedronken heeft, zal op de weegschaal misschien een hoger getal zien staan dan gehoopt. Hieronder de beste tips om binnen de kortste keren terug messcherp rond te rijden!

Nuchtertrainingen

Wat veel profs doen in het begin van het kalenderjaar na de feestdagen, is een zogenaamde nuchtertraining. Dat is trainen zonder ervoor te eten. Het lichaam heeft geen snelle suikers meer ter beschikking want je maag is namelijk volledig leeg. Daardoor moet je lichaam automatisch direct aan vetverbranding beginnen om energie te vinden. Een glas water en kopje koffie voor de rit zijn wel aan te raden. Cafeïne bevordert namelijk nog eens de vetverbranding.

Let bij nuchtere trainingen wel op dat je niet te lang of te hard traint, want dat kan net nefast zijn voor het lichaam. Ook een goede maaltijd of shake na de rit zijn uiterst aangeraden. Je lichaam heeft nood aan wat voeding om goed te kunnen herstellen.

Eiwittenontbijt

Wie het echt niet ziet zitten om zonder ontbijt op de fiets te stappen, kan ook op een andere manier kilo’s verliezen. Zo kan je bijvoorbeeld wel ontbijten, maar dan volledig zonder koolhydraten in te nemen. Eiwitten vormen de basis van die maaltijd, maar die worden tijdens de trainingsrit niet aangesproken om je energie te geven.

Die eiwitten vormen namelijk de basis van de spieropbouw en dus zal je lichaam alsnog je vet verbranden. Doordat je die eiwitten hebt gegeten voor de rit, loop je ook minder kans op spierafbraak. Het voordeel van een eiwittenontbijt is dus dat je gerust wat harder kan stampen op de pedalen dan wanneer je volledig nuchter op de fiets springt.

Bron: The Prologue

Vorig artikelVolgend artikel