Fietsen

Zwift lekt nieuwe Canyon Aeroad in advertentie met Mathieu Van der Poel

Onlangs verscheen een nieuwe advertentie voor Zwift, met Mathieu Van der Poel als hoofdspeler, waarin (per ongeluk?) een geüpdatete versie van de populaire Canyon Aeroad racefiets te zien is. De Aeroad is zowat een pionier tussen de aero racefietsen. Het model werd oorspronkelijk gelanceerd in 2014 en kreeg een eerste update in 2016, toen een schijfremversie van de aeroracer gemaakt werd. Maar nu komt dus waarschijnlijk een tweede grote update met enkele zichtbare verschillen ten opzichte van de huidige versie.

Zo valt meteen op dat de kabels rond het stuur en de balhoofdbuis veel beter verborgen zijn, waarbij alle kabels (inclusief die voor de hydraulische schijfremmen) nu volledig intern door het stuur en in het frame worden geleid. Daarnaast zag de cockpit ook enkele veranderingen, het geïntegreerde stuur kreeg een meer hedendaagse semi-compacte vorm.

De achtervork lijkt ook verbreed net als de voorvork die minder naar binnen toe loopt aan de uiteinden ten opzichte van de vorige versie. Dit is mogelijk het gevolg van de nieuwe UCI-regels die nu meer afwijkende buisvormen toelaat op die plaatsen. Het geheel is nu meer aerodynamisch hierdoor. Vervolgens zien we een bredere onderbuis om een betere overgang te krijgen met de verbrede balhoofdbuis en waarschijnlijk ook voor een verbeterde stijfheid en aerodynamica met bidons inbegrepen, vergelijkbaar met wat andere merken ook al deden met enkele van hun nieuwe aero racefietsen.

De gepatenteerde aero-zadelpen lijkt ook aanzienlijk te zijn aangepakt met een zeer lang profiel, vermoedelijk voor een grotere aerodynamische efficiëntie. De zadelpen wordt afgewerkt met een geïntegreerde houder voor een racenummer. En de zadelklem werd vervangen door een bout achteraan de zadelbuis, vergelijkbaar met de Endurace en Ultimate racefietsen.

Om af te sluiten geven we graag nog mee dat Bikeradar ontdekte dat deze nieuwe Canyon Aeroad waarschijnlijk enkel in een schijfremversie beschikbaar zal zijn, aangezien enkel die versie opgenomen is in de laatste lijst met goedgekeurde framemodellen door de UCI. Is dit het begin van het einde voor velgremmen op racefietsen?

De Zwift advertentie in kwestie

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend