Toplijsten

5 trends voor racefietsen in 2017

Heel wat fietsmerken lieten ondertussen al hun gamma van 2017 op ons afkomen, en daar zaten toch wel wat verrassingen bij. Afgaande op het materiaal dat we reeds te zien kregen, maken we hieronder een lijstje van trends die 2017 en de komende jaren zullen bepalen als het op racefietsen aankomt.

TREND 1: Bredere banden
Banden zijn steeds breder gaan worden in het profpeloton. Ooit was 19mm de standaard in het profpeloton, nu lijken steeds meer ploegen over te schakelen van 23mm naar 25mm als standaard banddikte. De neiging naar bredere banden is vooral te danken aan de snel groeiende kennis als het op wielen aankomt. Wielmerken maken nu bredere velgprofielen, wat leidt tot een comfortabelere rit, een betere wegligging, minder kans op een lekke band, een meer aerodynamische samenwerking met het fietsframe en door de bredere banden, een verbeterde rolweerstand.
Voor fietsen met schijfremmen ziet het er zelfs naar uit dat 28mm de algemeen aanvaarde bandenkeuze zal worden. Het verschil zit vooral in de problemen met de remhoeven van de velgremmen bij bredere bandprofielen. Maar ook daar wordt aan gewerkt, kijk maar naar de nieuwe Dura Ace 2017. Zipp beweert zelfs dat hun snelste band die van 28mm is.

Tom Dumoulin TT fiets Giro 19

TREND 2: Schijfremmen
Terwijl schijfremmen momenteel verboden zijn door de UCI, zetten fietsconstructeurs toch massaal in op de integratie ervan in hun fietsen. Zij geloven rotsvast in de meerwaarde, en doen al het mogelijke om schijfremmen zo veilig mogelijk te maken. Het bewijs dat de fietsindustrie alles inzet op schijfremmen, is de inwerking ervan in alle topmodellen voor 2017. Kijk maar naar de Focus Izalco, de Specialized S-Works Venge ViAS en de Merida Scultura, die nu allemaal beschikbaar zullen zijn in een schijfremversie. Daarnaast zitten ook de groepconstructeurs niet stil, SRAM, Campagnolo en Shimano kwamen met schijfremmen op de markt en die laatste 2 ontwikkelden er zelfs voor hun topmodel. Het ziet er dus niet naar uit dat het hoofdstuk schijfremmen snel beëindigd zal worden.

Endurace_CF_SLX_Fork_Detail-Medium

TREND 4: De “allround” endurance fietsen
In navolging van de vorige 2 trends, is dit een logische volgende stap. Bredere banden, schijfremmen, comfort, een stijf kader, aerodynamisch en een comfortabelere geometrie. Fietsen die op ieder terrein uit de voeten kunnen, 1 fiets voor al jouw noden dus. Met de allround fietsen kan je een stukje offroad, zonder te moeten inboeten op de kwaliteit op de weg. De perfecte fietsen voor wie graag al eens wat langer in het zadel zit.
Het gamma van de allround, endurance en/of gravelfietsen wordt stevig uitgebreid in 2017. Onlangs lieten we al de BMC Roadmachine, de Focus Paralane en de Canyon Endurance CF SLX op jullie los, wat prima voorbeelden zijn van allround fietsen. Het is wel nog even wachten op een fiets die echt alles kan, maar met deze allroundmodellen kom je toch al een aardig eind ver.

focus-paralane-11

TREND 4: Nog meer aero!
De vorige jaren hadden we vooral de opkomst van de aerofietsen, zo denken we bijvoorbeeld aan de Ridley Noah Fast, de S-Works Venge ViAS en de Scott Foil. Het hoofdkenmerk van die fietsen was vooral dat ze heel gedetailleerd vorm werden gegeven en ze super stijf waren. Nu komen 2 andere bepalende features voor de aankoop van jouw fiets ook steeds meer in beeld bij deze aerofietsen. Het gaat om lichtere frames en comfort, toch 2 zaken waar de aerofietsen minder goed op scoorden. Maar door de steeds verder evoluerende technologie kan hier nu de nodige aandacht aan gegeven worden. Aerofietsen zullen dus nog een stuk beter worden én meer aerodynamisch. Door de stijgende kennis van fietsen in de windtunnels, maar ook binnen het 3D printen, zullen we in de nabije toekomst nog opvallende vormen en opstellingen zien op de fietsen van de profrenners.

ridley-opent-eigen-windtunnel_1459842065941064

TREND 5: Volledige kabelintegratie
Fietsen worden tegenwoordig steeds netter en minimalistischer. Het integreren van kabels in het frame en stuur is daarom ook een leuk gegeven. Want geef toe, die nette ‘look’ van jouw fiets, daar is niks mis mee. Naast het feit dat jouw fiets er beter gaat uitzien hierdoor, is het ook een pluspunt voor de snelheid van jouw fiets. Binnenkort zullen er weinig tot geen kabels meer te zien zijn, zeker niet in samenloop met de opkomst van draadloze versnellingssystemen en geïntegreerde stuurpennen. We vermoeden wel dat niet iedereen fan is van deze trend, en dan denken we voornamelijk aan de fietsenmakers en ploegmecaniciens onder ons.

Canyon Aeroad CF SLX

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend