Onderdelen

FSA K-Force WE een nieuwe elektronische groepset op de markt

Na 5 jaar ontwikkeling, meerdere prototypes en talloze geruchten is het eindelijk zo ver, FSA lanceert met de WE hun merkeigen elektronische groepset. FSA is bekend als een fabrikant van zo goed als ieder fietsonderdeel, maar het is pas in 2016 dat we de constructeur mogen verwelkomen in de selecte kring van groepsets voor racefietsen.

De nieuwe FSA groep is opgebouwd rond een draadloze transmissie van de schakelaars naar de derailleurs, alleen werken de derailleurs zelf niet draadloos. Deze laatste lopen met een draad naar een intern gemonteerde batterij. De shifters gebruiken een knoopcelbatterij om de schakelaars en de ANT+ zender van stroom te voorzien.

Full Speed Ahead dacht ook aan de ergonomie van hun shifters door ze in 2 maten ter beschikking te stellen: een compacte en een standaardversie. Daarnaast voelt de gebogen remgreepvorm goed in de hand en biedt de tuimelschakelaar het voornaamste verschil tussen de K-Force WE en zijn concurrenten.

FSA-k-force-WE-groepset

De WE werkt met het gekende Ant+ protocol, een systeem waarmee de meeste fietsers al mee in aanraking gekomen zijn. Het laat toe om de groep te laten communiceren met fietscomputers, zoals jouw Garmin, en meerdere kracht- en hartslagmeters. Dankzij het Ant+ protocol werk je met een eigen netwerksleutel en beveiliging, zodat de FSA groep alle storing en mogelijke hacks kan vermijden. Dit draadloos systeem gebruikt een heel andere aanpak dan die van SRAM’s eTap dat zijn eigen Airea protocol integreerde. En toch zijn we iets nerveuzer over het systeem van de WE dan van de eTap, maar daar zal de praktijk binnenkort wel meer duidelijkheid in scheppen.

Volgens FSA beschikt de WE over de perfecte combinatie tussen draadloos en het gebruik van draden. Dankzij de draadloze functionaliteit tussen de shifters en de derailleurs vallen niet enkel de lange kabels daartussen weg, maar verdwijnen hiermee ook de schakeldoosjes. Het zorgt alvast voor een nettere en lichtere cockpit, die voldoet aan onze 5 trends voor racefietsen in 2017. De bedrading dan, die loopt zoals eerder vermeld van de derailleurs richting de batterij. De batterij zelf is een 7.4V Li-ion die weggestoken dient te worden in de zadelbuis, waardoor deze eveneens wat groter is dan we gewoon zijn. Door zijn grootte past hij perfect in de zadelbuis, wat er ook voor zorgt dat hij niet verwijderd dient te worden om hem op te laden. De batterij zou zo’n 4.000 à 6.000km meegaan per oplaadbeurt en het opladen zelf duurt ongeveer anderhalf uur.

FSA-k-force-WE-groepset-demo

De tuimelschakelaars bieden het grootste voelbare verschil aan de remgrepen en shifters. Het systeem gebruikt slechts 1 schakelarm, maar deze kreeg een scharnierpunt in het midden. Hierdoor kan je bovenaan en onderaan op dezelfde schakelarm groter en kleiner schakelen.

FSA-k-force-WE-shifter-detail

De K-Force WE voorderailleur is het hoofdbrein van de groepset en het gebruikt een tandwiel met tandheugel als schakelmechanisme, wat voor een snelle en stille schakelervaring zorgt en automatische bijregeling toelaat. Op de voorderailleur zijn ook een paar LED lichtjes terug te vinden die onder andere het batterijniveau aangeven. Blauw betekent dat de batterij volledig is opgeladen en dan gaat het via groen en geel naar rood om aan te duiden dat het tijd is om op te laden. Het voorste schakelmechanisme heeft een 16T capaciteit, waardoor de gebruikelijke compact en standaard kettingbladen op jouw fiets kunnen geplaatst worden met de WE groep.

FSA-k-force-WE-voorderailleur-detail

De achterderailleur heeft een intern 3-voudig tandwielsysteem, dat zorgt voor een constante en absolute uitlijning wat dus betekent dat het mechanisme nooit hoeft bij te regelen achteraan. De achterderailleur laat een cassette toe tussen 11-32.

FSA-k-force-WE-achterderailleur-detail

FSA ontwikkelde ook een specifieke app voor mobiel en desktop, die een constante link tussen ieder onderdeel van het systeem voorziet. WE laat je toe de actie van iedere shifter (en de beweging van de tuimelschakelaar) aan te passen, maar het houdt ook het exacte nummer bij van het aantal keer dat je vooraan of achteraan schakelt. Met de app kan je eveneens de energie-instellingen bijregelen. Zo kan jij aan jouw groepset zeggen wanneer hij standby moet zijn, maar kan je ook meer energie voorzien voor- of achteraan naargelang welke derailleur het meeste verbruikt. Dit geeft je net dat beetje extra dat je uit jouw batterijleven kan halen.

De afwerking van de onderdelen is in hoogwaardig carbon met gouden accenten, dat verschilt van de standaard K-Force onderdelen. Maar voor de rest vermoeden we dat er niet veel verschillen zullen zijn tussen de huidige K-Force light onderdelen en de WE groep, op enkele details na uiteraard.

De nieuwe crankset is opgebouwd uit carbon hollow crankarmen met een aluminium BB356EVO as. De kettingbladen kregen een nieuw tanddesign dat een betere schakelbeleving voor elektronisch schakelen voorziet.

FSA-k-force-WE-crankstel-detail

Tot slot werden nieuwe remklauwen met een dubbel draaipunt ontwerpen. De remmen bieden een low profile design voor betere aerodynamica en een lager gewicht. Het ontwerp van de remklauwen laat ruimte voor een banddikte tussen 18 en 28mm.

FSA-k-force-WE-remklauwen-detail

Het totale gewicht van de FSA K-Force WE groepset is 2.090 gram, volgens de fabrikant. Dat is enkele tientallen gram meer dan de Dura Ace Di2 2017 en de SRAM eTap.

Full Speed Ahead kondigde al aan dat het een samenwerking heeft met enkele Pro Tour teams voor 2017. Op die manier zullen we de WE snel aan het werk zien in het profpeloton, en dat op de fietsen van onder andere Astana, Cofidis en Direct Energie. De vraag is of de WE even snel de weg zal vinden naar de commerciële verspreiding van de groepset.

De FSA K-Force WE zal beschikbaar zijn vanaf mei 2017. De prijs werd echter nog niet bekend gemaakt, maar die zal vermoedelijk in de lijn van de Dura Ace Di2 2017 en de SRAM eTap liggen.
Later mogen we nog enkele andere versies van de WE verwachten, waaronder een voor schijfremmen, een voor tijdritfietsen en een 1x versie.

© Full Speed Ahead

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend