Fietsen, Onderdelen

Lichtgewicht fietsspullen in de Tour de France 2017

Lichtgewicht fietsspullen Tour de France 2017 Becyced Magazine

Op het hoogste niveau maakt iedere gram een verschil, dus doen de fabrikanten en renners hun uiterste best om het lichtste materiaal uit te zoeken voor de grootste wielerwedstrijd van het jaar. Ben je zelf ook op zoek naar absolute lichtgewicht snufjes voor je fiets, dan kan je hieronder misschien wat nieuwigheden of custom fietsmateriaal uit de Tour de France ontdekken. Maar we raden toch aan om bij jezelf te beginnen, een paar kilo’s kwijtspelen is de beste prijs-kwaliteit gewichtsbesparing op iedere fiets.

Rotor afwerking – Serge Pauwel’s Cervélo R5 2018
Bij Dimension Data rijden de renners rond met de laatste nieuwe versie van de R5. Wat op zich al een vrij lichte fiets is. Maar voor onze landgenoot Serge Pauwels mochten er toch nog een paar grammen van het totaal van de fiets. Hiervoor keek hij vooral naar de onderdelen. Waar je kan zien dat hij Rotor Qarbon kettingbladen gebruikt vooraan, en een Rotor Uno cassette achteraan. Die cassette is uit 1 blok gemaakt en is een stuk lichter dan de standaard cassettes in het peloton.


Hanseeno verderlichte carbon schoenen – Adam Hansen
Wanneer we over lichtgewicht spreken, dan zijn ook de schoenen van Lotto-Soudal renner Adam Hansen zeker van tel. Dit zijn de meest extreme (en duurste) fietsschoenen die je kan spotten in het peloton. Hansen maakt ze zelf via zijn merk Hanseeno, en ze zijn volledig op maat gemaakt uit carbon. De schoenen op de foto wegen 160 gram per paar! Ter vergelijking, de lichtste productieschoenen van de grotere merken wegen bijna dubbel zoveel. Deze zwarte versie zijn de klimschoenen, Hansen heeft namelijk een ander paar voor de vlakke etappes.
Zoals je kan zien, zitten de schoenplaatjes niet vast met bouten. De Australiër plakt namelijk de schoenplaatjes op de juiste plaats met lijm, en beveiligt ze vervolgens met kevlar koord.
Als het op gewicht besparen aankomt, dan is Adam Hansen wel vrij extreem. Zo heeft hij bijvoorbeeld ook een eigen raceradio, waar hij de volledige behuizing vanaf haalde. Al is hij die dit jaar wel thuis vergeten…

 

Custom gewichtsbesparing bij Chris Froome
Het eerste wat opvalt op de Pinarello Dogma F10 van de te duchten titelverdediger in de Tour de France, is de nette uitwerking van de klimshifters aan zijn stuur. De mecaniciens haalden alle behuizing en extra bescherming van de klimshifters om enkel het noodzakelijke minimum over te houden. De tweede opvallende gewichtsbesparing bij de Brit is er misschien wel een waar je niet onmiddellijk aan zou denken. Maar bij Team Sky laten ze uiteraard niets aan het toeval over, en daarom kreeg deze fiets een carbon nummerbordhouder. Iedere gram telt…

 

Argon 18 Gallium Pro 2018 – Fabio Aru
Tijdens de Tour regent het laatste nieuwe modellen, en ook voor de renners van Astana is dit niet anders. Argon 18 is voor de eerste keer materiaalsponsor van een WorldTour ploeg, en wou dit jaar sterk uit de hoek komen. Hun nieuwe Gallium Pro kader weegt 794 gram, maar dat is wel voor een gelakt frame. Hieronder kan je al enkele foto’s zien van de custom versie die de Canadese fietsproducent gaf aan hun goudhaantje Fabio Aru, maar binnenkort kan je hier een uitgebreide kijk op deze mooie fiets terugvinden.


Look 785 Huez 2018 – nieuwe lichtgewicht fiets
Dit is de laatste nieuwe fiets van de Franse fietsenbouwer Look, die binnenkort ook in de fietswinkels bij ons beschikbaar zal zijn. Tijdens de ronde van Frankrijk, rijdt de procontinentale ploeg Fortuneo-Oscaro er mee rond tijdens de bergetappes. Deze 785 moet de ruimte opvullen tussen de 795, Look’s aero fiets, en de 765 endurance fiets. Look wou een complete fiets maken en dacht daarbij aan stijfheid, lichtheid en comfort. Hiervoor bouwden ze de fiets op in een goed uitgedachte verhouding tussen ronde buizen en rechthoekige buizen, wat de naam ‘Optimized Inertia Section’ kreeg. Daarnaast dachten ze ook goed na welke delen van de fiets dikker moesten zijn dan andere. Met als verrassend resultaat dat sommige wanden van de buizen minder dan 1mm dik zijn. Al het harde werk van Look levert een frame op dat uiteindelijk 730 gram weegt.


Trek Emonda RSL Team Issue 2018 – Alberto Contador
Toen de eerste versie van de Emonda in 2014 gelanceerd werd, was het al de lichtste kader in productie. Maar ook dit jaar zijn ze er bij Trek opnieuw in geslaagd om een paar grammen weg te schaven hier en daar. Dat zorgt ervoor dat het frame 635 gram weegt en de voorvork 313 gram, zeer licht dus. Zo licht zelfs dat de mecaniciens van de ploeg op zoek moesten naar manieren om de fiets te verzwaren tot de UCI gewichtslimiet voor racefietsen. Het carbon stuur en de stuurpen werden bijvoorbeeld vervangen door een aluminium versie, en ze rekenen ook op het gewicht van de transponder die iedere renner op zijn fiets moet plaatsen tijdens de Tour de France. Indien de fiets hierna nog niet voldoet aan de limiet, dan steken ze op enkele strategische plaatsen een paar bolletjes lood.

 

 

© Global Cycling Network

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend