Toplijsten

5 racefiets upgrades die je niet nodig hebt

We willen allemaal graag het beste materiaal op onze koersfiets. Maar voor recreatieve fietsers is niet iedere upgrade het beste voor jou of voor jouw fiets. We nemen even onder de loep welke dure upgrades je beter overlaat aan de competitieve wielrenners. Hier zijn 5 upgrades die je waarschijnlijk niet nodig hebt, maar wel graag zou willen.

5. Schijfremmen
Er is geen twijfel mogelijk over het feit dat schijfremmen beter remmen dan gewone velgremmen, maar dat is vooral belangrijk tijdens slechter weer en bij hogere snelheden (afdalingen). Dus voor de zondagse fietsers onder ons die graag hun racefiets van onder het stof halen bij mooi weer en gemiddeld onder de 30km/u blijven, daar zijn schijfremmen eerder een luxe dan een noodzaak. Maar als je dan toch voor schijfremmen gaat, kies dan voor de hydraulische versie.

4. Powermeters
Het meten van je wattages is zeer interessant en een zeer goed vertrekpunt voor het bepalen van jouw trainingen. Zelf sneller rijden in plaats van sneller materiaal, is volgens ons nog steeds het belangrijkste. Maar om gezond te trainen en voor sporadisch fietsgebruik, zijn krachtmeters misschien net een stap te ver. Hier investeer je beter in een fietscomputer met een hartslagmeter, en dat zal je al een heel eind verder helpen. Je kan later altijd nog de stap naar een powermeter zetten.
foto van SRM Training System.

3. Aero frames
Sneller is altijd beter. En als er een goedkope manier bestaat om je fiets sneller te maken, dan zou je gek moeten zijn om die upgrades niet te kopen. Aero frames zijn een stuk sneller dan gewone fietskaders, maar komen wel met een extra kost, letterlijk en figuurlijk. Buiten het feit dat deze frames duurder zijn, zijn ze ook iets zwaarder en minder comfortabel door de stijfheid en door je positionering op de fiets. Daarnaast zijn de verschillen met goede allround frames minimaal, waardoor enkel de snellere wielrenners in de koers er iets uithalen.

2. Tubes
Ze bollen iets beter dan de gewone banden, die tubes. Maar het heeft geen zin om tubewielen buiten de koers te gebruiken. Dat doen de profrenners overigens ook niet. Je kan niet zomaar een tube vervangen langs de kant van de weg, waardoor je al snel ergens gestrand zou kunnen staan tijdens jouw ritje onder vrienden.
Vervolgens zijn gewone banden ook met een inhaalbeweging bezig ten opzichte van de tubes, en wordt de rolweerstand steeds beter. Indien je in deze richting een investering zou willen doen, schakel dan eerder over van 23mm banden naar 25mm of 28mm. Het zal jou een betere rolweerstand bezorgen én extra comfort.
foto van Mavic.

1. Volledige carbon wielen
We zijn het volledig eens, carbon wielen zijn top, ze zien er een cool uit, ze klinken beter, ze zijn lichter en ze zijn meer aerodynamisch. Maar naast het feit dat ze een pak duurder zijn dan aluminium wielen, verlies je er ook een deel remkracht mee bij velgremmen. Lichtere wielerliefhebbers zullen ook sneller in de problemen komen bij een windstoot als ze met hogere carbon velgen rijden. Maar dan zou je ook gewoon van wielen kunnen wisselen bij minder gunstig weer, toch? Vergeet dan niet dat je ook jouw remblokjes moet wisselen, want je gebruikt best niet dezelfde blokjes voor carbon velgen op aluminium velgen, en omgekeerd.
Het beste alternatief voor recreatieve fietsers is carbon wielen met een aluminium remrand, op die manier neem je het beste van beide opties mee.
foto van Zipp.

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend