De fietsbranche ervaart na enkele topjaren een wat moeilijkere periode. De voorraden kennen ongekende hoogten. De e-bike, lange tijd ‘hot’ bij de consument, wordt niet langer aan de lopende band verkocht.
De Nederlandse fietsgigant Accell Group, bekend van merken als Batavus en Koga, zag de winst over 2022 kelderen met maar liefst 62% tot €27 miljoen. De abrupte toename van onderdelenleveringen in de tweede helft van 2022 deed de voorraden met bijna 70% oplopen tot €936 miljoen.
Volgens Accell, naar eigen zeggen marktleider in e-bikes, komt dit door de nasleep van de coronapandemie. Tijdens de lockdowns explodeerde de vraag naar fietsen, vooral e-bikes. Tegelijkertijd veroorzaakten verstoringen in de supply chain schaarste aan onderdelen waardoor productie vertraagde.
Over de hele sector werden noodgedwongen grote bestellingen geplaatst om überhaupt aan onderdelen te geraken. Toen de leveringen vanaf de tweede jaarhelft aantrokken, schoot de productie omhoog. Maar door eerdere vertragingen liepen de voorraden op. Voor de pandemie schommelde de stock van Accell tussen €300 en €350 miljoen. Vandaag is dat dus bijna een verdrievoudiging met €936 miljoen.
Accell is niet de enige fabrikant die worstelt met excessieve voorraden. Om de voorraden af te bouwen, worden e-bikes tegen flinke kortingen aangeboden. Ook retailers (online en offline, nvdr.) klagen over volle winkels en magazijnen. Online wemelt het van deals op fietsen en zagen we de laatste jaren ook de opkomst van de steeds meer populair worden verkoop van refurbished fietsen, maar ook de tweedehands fietssector is momenteel ‘hot’, zo bevestigt de gespecialiseerde website Becycled.
Problematisch is dat de vraag naar e-bikes juist is gedaald. Ook accessoires verkopen minder door de milde recessie en hoge inflatie. Accell voorziet dat er in 2023 ook prijsdruk ook prijsdruk zal zijn op de traditionele fietsen in het lagere segment.
De grillige vraag naar fietsen tijdens de pandemie zorgde voor extra turbulentie. Andere sectoren worstelen eveneens met opgebouwde voorraden. Maar de extreme piek en daling in fietsverkoop tijdens corona was ongezien.
Vorig jaar drukten leveringsproblemen de verkopen, ondanks sterke vraag. De afzet van e-bikes steeg nog met 2% naar 486.000. Maar de afzet van traditionele fietsen viel met 16% terug vergeleken met een jaar eerder. In totaal daalde de fietsafzet met 7% naar 855.000 stuks. Doordat e-bikes duurder zijn dan traditionele fietsen kwam de omzet uiteindelijk wel nog 0,9% hoger uit, op €1,52 miljard.
De sector moet de voorraden nu geleidelijk afbouwen en wachten tot de vraag aantrekt. We zijn alvast benieuwd om te zien hoe de situatie verder evolueert.
Bron: Dirk Mulder #Dirkinzichtenretailtrade