Je wil graag een elektrische fiets kopen of je hebt er al één, maar je kan er niet helemaal aan uit wat juist al die termen zijn die bij batterijen en motoren van e-bikes staan vermeld? Wij helpen jou het vermogen, het bereik en de energie van elektrische fietsen begrijpen.
Tip: Wil je niet het volledige artikel lezen? We hebben een handige conclusie onderaan het artikel.
Tegenwoordig brengt alles wat nieuw is een eigen woordenschat met zich mee. Kijk maar naar de wereld van de smartphones of iets dichter bij huis, de elektrische auto’s. Zo zijn er ook een paar nieuwe termen en concepten die je beter goed begrijpt, vooraleer je over gaat tot de aankoop van een elektrische fiets of om met kennis van zaken over e-bikes te kunnen praten.
Vermogen – in watt (W)
Vermogen is natuurlijk een bekend begrip uit de lessen fysica die je op school kreeg. Het is een maatstaf voor hoe snel je werk kunt verrichten. Meer vermogen betekent over het algemeen dat je sneller kunt accelereren of een steilere helling kunt beklimmen zonder af te remmen. Bij krachtigere voertuigen, zoals auto’s of motoren, wordt vermogen meestal gemeten in paardenkracht. Wie eerder al een wagen kocht, weet dat 5 pk heel weinig is en 400 pk bovengemiddeld is.
Vermogen kan ook in een andere eenheid dan paardenkracht uitgedrukt worden, namelijk kilowatt. Deze eenheid wordt vaker gebruikt om het vermogen van elektromotoren te meten. Eén kilowatt wordt gedefinieerd als ongeveer 1,34 pk. Maar als het om e-bikes gaat, is een kilowatt, een volledige 1.000 watt, vaak gewoon een te grote eenheid. Daarom wordt het vermogen van een elektrische fiets uitgedrukt in watt in plaats van kilowatt.
Het vermogen van e-bikes varieert meestal van 250 tot een 900-tal watt. Als je dat in paardenkracht wilt uitdrukken, is dat ongeveer 0,34 pk tot rond 1,2 pk. Net als bij auto’s kan een e-bike met meer vermogen sneller optrekken of meer gewicht op snelheid een steile helling op dragen.
Wat zijn watts?
Wattages worden tegenwoordig als de standaard gebruikt om prestaties van fietsers te meten. Als je naar een wielerwedstrijd kijkt op de televisie, word je dikwijls met de wattages om de oren geslagen.
Een typische niet-sportieve fietser zal op een standaardfiets bij een relatief trage snelheid (ongeveer 15 km/u) rond de 30 watt verbruiken bij het trappen. Versnelt deze fietser op het vlakke naar meer dan 30 km/u, dan is er 220 watt nodig om onder andere de snel toenemende aerodynamische belasting en extra weerstand tegen te kunnen gaan. Wanneer je een helling van 10% wil beklimmen in een tempo dat net iets hoger ligt dan een wandeltempo, dan kost jou dat 150 watt aan vermogen. Alles boven de 150 watt is genoeg om de meeste niet-sportieve fietsers zwaar te laten ademen en zweten.
Met een vermogen van 250 W bij de meeste elektrische fietsen, krijg je dus de benen en longen van een goede sportieve fietser onder je zadel geschoven.
Energie – in wattuur (Wh)
Een ander belangrijk concept bij e-bikes is energie. Vermogen gaat over versnelling, maar energie gaat over actieradius. Bij elektrische fietsen wordt de energie opgeslagen in de accu en vervolgens naar de elektromotor van de fiets gevoerd via kabels om vermogen te creëren. In een auto met een verbrandingsmotor wordt energie opgeslagen in de vorm van benzine, diesel of CNG bijvoorbeeld, deze worden door de motor van de auto omgezet in vermogen.
De eenheid van de capaciteit van een batterij is wattuur, dat wil zeggen hoeveel watt de accu een uur lang kan leveren. Batterijen van e-bikes variëren van een capaciteit van ongeveer 300 wattuur (of Wh) tot ongeveer 1.000 Wh.
Als je de actieradius van je elektrische fiets wilt berekenen, dan is het aantal verbruikte watturen per afgelegde kilometer een belangrijk getal. Afhankelijk van de fiets, de rijsnelheid en het niveau van de elektrische ondersteuning, ligt dat aantal ergens tussen 5 en 12 wattuur per kilometer. Dat betekent dat je met een kleine accu van 300 Wh tussen de 20 en 60 kilometer kunt afleggen op je e-bike. Als je in het weekend langere ritten wilt maken op een hoog ondersteuningsniveau, dan is dat misschien niet genoeg en zou je een fiets met een grotere accu moeten nemen.
Een batterij met een capaciteit van 400 Wh brengt je ongeveer 35 tot 80 km ver, een accu van 500 Wh vervolgens tussen de 45 en 100 km en een e-bike batterij van 600 Wh geeft je een actieradius van 50 tot 120 km.
Conclusie
Wil je een elektrische fiets kopen? Bekijk dan zeker eens het e-bike aanbod op Becycled.be of lees ons artikel ‘Waar moet je op letten als je een elektrische fiets koopt?‘ voor meer tips.
Een standaard elektrische fiets die tot 25 km/u ondersteuning biedt heeft een wettelijk vastgelegd maximaal vermogen van 250 W. Heeft een e-bike een groter vermogen, dan valt deze onder de categorie speedpedelec en de daarbij horende wettelijke vereisten, zoals bijvoorbeeld het dragen van een helm (die EN1078 conform is) en het beschikken over een rijbewijs (A, AM, B of hoger).
Niet iedere e-bike met 250 W heeft ook hetzelfde acceleratievermogen, hiervoor is het draaimoment of de koppel van de motor eveneens belangrijk. Dit wordt vaak uitgedrukt in Nm. Woon je in een vlak gebied, dan volstaat een koppel van 40 à 45 Nm. Voor een geaccidenteerde regio kijk je best naar een motor met een koppel van meer dan 60 Nm, afhankelijk van het beschikbare budget kan je hier zeker hoger in gaan.
De actieradius van jouw e-bike wordt bepaald door de capaciteit van de accu. Het totale bereik van jouw batterij wordt mede bepaald door jouw gewicht en dat van je fiets, net als de snelheid en het ondersteuningsniveau van de motor waarmee je fietst. Als een fietsenwinkel of een merk aangeeft dat een elektrische fiets een actieradius van 100 km heeft, dan is dat in ideale omstandigheden, met een een normaal lichaamsgewicht van ongeveer 70 kg, zonder extra bagage, op vlakke wegen, in zonnige en droge omstandigheden en op de laagste ondersteuningsstand. Hou er dus rekening mee dat een batterij met een capaciteit van 500 Wh een bereik heeft van tussen de 45 en 100 km. Afhankelijk van enkele specifieke factoren kan dat ook meer of minder zijn.