Onderdelen

CeramicSpeed Driven introduceert nieuw type aandrijving

ceramicspeed driven

Als het aan CeramicSpeed ligt, dan ziet de ideale aandrijving voor je racefiets eruit zoals de CeramicSpeed Driven. Geen ketting meer en geen derailleurs meer. Maar in plaats daarvan werkt het nieuwe systeem met een aandrijfas en 21 CeramicSpeed lagers.

Het Deense CeramicSpeed werkte voor de ontwikkeling van de innovatieve aandrijfsysteem samen met het departement ‘Mechanical Engineering’ van de Universiteit van Colorado. Samen claimen ze dat de CeramicSpeed Driven het meest efficiënte aandrijvingssysteem voor fietsen is, met 49% minder frictie dan het referentiesysteem Shimano Dura Ace (niet de minste dus) en gaan ze uit van een efficiëntie van 99%.

De aandrijfas is voorzien van 21 lagers die de cassette en kettingbladen vooraan met elkaar verbinden. De tanden op die cassette en kettingbladen zijn transversaal/horizontaal geplaatst in plaats van verticaal zoals we die op de normale aandrijvingen met ketting zien. De lagers op de aandrijfas bewegen voor- of achterwaarts om groter of kleiner te schakelen op de 13-speed cassette.

Volgens Ceramicspeed zijn er op de conventionele aandrijfsystemen 8 wrijvingspunten bij het glijden door het bewegen van de schakels van de ketting. Het Driven systeem omzeilt al die punten. En dat leverde op Eurobike 2018 de prijs voor ‘meest innovatie product’ op.

Nog twee kleine details. Ten eerste moet je voor dit systeem meteen ook een nieuwe fiets kopen, want zoals je bij de achtervork kan zien moet er ruimte gemaakt worden voor de aandrijfas. En ten tweede is de prijs onbekend, wat vaak wil zeggen dat nogal duur is… Maar dat houdt ons natuurlijk niet tegen om te dromen van mooi fietsmateriaal.

Vorig artikelVolgend artikel