Onderdelen

De laatste nieuwe snufjes in het profpeloton

Tijdens de Dubai Tour gingen de jongens van Global Cycling Network en VeloNews op zoek naar de laatste nieuwe technologie voor onze fietsen. En dit is wat zij ontdekten op de fietsen van de profrenners.

1. Opvallend: geen schijfremmen te bespeuren
Dat is niet heel verrassend gezien het parcours in Dubai. De schijfremmen zullen waarschijnlijk eerder opduiken in koersen als Parijs-Roubaix, waar dikkere banden nuttig zijn. Maar eerlijk gezegd lijken de profrenners ook niet echt warm te lopen om met schijfremmen te rijden. 2016 wordt meer dan waarschijnlijk niet het jaar van de schijfremmen!

schijfremmen

 

2. Draadloos versnellingen schakelen
Dankzij SRAM eTap kunnen we vanaf nu draadloos schakelen, maar ook de wijze waarop er geschakeld wordt is anders met het eTap model. Vroeger schakelde je met jouw linkerhand de voorderailleur en met jouw rechterhand de achterderailleur, maar met de eTap schakel je links kleiner en rechts groter op jouw voor-of achterderailleur. Dit blijkt even wennen te zijn, volgens mensen die het eerder gebruikten, maar ze geven aan dat het intuïtiever aanvoelt.
Daarnaast gaf Shimano ook al aan bezig te zijn met een draadloos model. Wij kijken er alvast naar uit!

sram etap

 

3. Rotor Uno, de nieuwe groepset
Rotor gaat de concurrentie aan met de groepset giganten Shimano, Campagnolo en SRAM. Dit jaar introduceren ze hun systeem in het profpeloton, want ze draaien proef met 7 renners binnen Team Dimension Data.
Wat is er nu anders aan deze groep dan aan die van de andere fabrikanten? Wel, deze Rotor Uno is volledig hydraulisch, van het remsysteem tot het schakelsysteem. Dit zou ervoor zorgen dat het een heel betrouwbaar systeem is, want er is geen kans op kabelrek of op een technisch probleem met het elektronisch schakelen.
Maar de grote vraag blijft momenteel, is deze groep beter dan de andere?

 

4. Nieuwe Vittoria tubes
Team Giant-Alpecin reed tijdens de Dubai Tour rond met een Vittoria tube die we voordien nog niet gezien hebben. Ze doen ons wat denken aan de supersnelle Specialized tubes, die ook over een katoenen wanden beschikken en gebruiken een rubber met lage rolweerstand daarop. De tubes zouden vermoedelijk even snel zijn als de latex bandenversie, die zowat de snelste van allemaal zijn.
Maken tubes bij droog weer nu zoveel verschil, hoor ik je denken. Ja, wel op WorldTour niveau. Het verschil tussen een goede tube en een slechte kan al snel oplopen tot 15W.

 

5. Factor, een nieuwe speler op Procontinentaal niveau
Opvallend aan hun aerodynamisch model, de Factor One, is de gesplitte onderste kaderbuis. De fabrikant is echter niet de eerste die deze technologie introduceert in het peloton, want Willier gebruikte dit op een van hun tijdritframes.
De technologie komt zoals vaak, van de Formule 1, waar dit courant gebruikt wordt. Het is dan ook de vraag of dit even effectief is op een fiets aan 40 kilometer per uur, als op een F1 wagen die aan 300 kilometer per uur voorbij raast. Daarnaast maakt het de fiets ook iets zwaarder, door het extra carbon dat nodig is om deze constructie te maken. Al zal dat waarschijnlijk weinig verschil geven, gezien de lichtheid van de huidige materialen.

 

6. Mesh broeken bij warm weer
We zagen de toepassing hiervan al eerder op de wielertruitjes, maar nu lijken ook de broeken uit deze stof vervaardigd te worden. De stof laat wat meer frisse wind rechtstreeks op de huid door, wat voor de nodige afkoeling kan zorgen tijdens de warme koersdagen. Tip van de renners: smeer je goed in als je deze stof gebruikt, want niet alleen de wind komt rechtstreeks op je huid. Ook de zon kan hevig tekeer gaan en zorgde al voor originele patronen op de verbrande benen van de renners, die het dan aan hun vrouw of vriendin mogen uitleggen…

mesh broek

 

 

© Global Cycling Network

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend