8bar is vooral bekend voor zijn fixies, maar vorig jaar brachten ze iets helemaal anders op de markt: de 8bar MITTE. Volgens het Duitse fietsmerk hadden ze het wiel hiermee opnieuw uitgevonden. Je kan deze fiets namelijk ombouwen van een racefiets tot een cyclocrossfiets tot zelfs een trekking bike: 3 fietsen in 1 dus. Wij waren razend benieuwd hoe dit zou uitpakken.
De fietsen van 8bar stonden al een tijdje op ons verlanglijstje om te testen. We kozen voor hun meest innovatieve ros: de 8bar MITTE 3 in 1. Deze fiets hebben ze ontwikkeld na een crowdfunding campagne. Hij kan elk terrein aan, van asfalt tot modder. Je moet hem alleen maar afstellen op de manier waarop jij wilt. Dat kan doordat 8bar deze fiets levert met twee voorvorken. Daarnaast zijn de achterste dropouts verstelbaar. Zo kan je de fiets in een dik halfuurtje omtoveren van een gewone racefiets tot een cyclocrossfiets. Tenminste als je een beetje handig bent, anders ben je al gauw een uurtje zoet.
Allemaal goed en wel dat je de fiets kan gebruiken als racefiets en als cyclocrossfiets, maar zorgt dit er niet voor dat de fiets kwaliteit en rijcomfort verliest? Dat was ook onze grote vraag. Daarom trokken we er een week lang op uit met de 8bar MITTE Pro die afgesteld was als de Road versie. Deze versie is uitgerust met een Shimano Ultegra Groepset, hydraulische schijfremmen van Shimano, een carbon voorvork en 25 millimeter banden van Schwalbe. De zadel en de wielen zijn ontwikkeld door 8bar zelf. Op deze manier weegt de fiets 8,3 kilogram en kost hij ongeveer €2.200.
De 8bar MITTE is een endurance racefiets. Je zal deze niet tegenkomen in koerssituaties. Het is een werkpaardje dat lang moet meegaan. Wanneer we hem uittesten op de Hagelandse heuvels is hij in zijn element. De fiets stuurt vlot en de overbrenging van Ultegra loopt als een trein. Ook de schijfremmen van Shimano werken perfect en geven je zekerheid in steile afdalingen. Ze zorgen ervoor dat je mooi je lijn kan houden. Het frame is niet aerodynamisch en is ook helemaal niet snel, maar dat mag je niet verwachten van een endurance bike. Het kader is niet erg stijf, maar hij zit erg comfortabel en is stijf genoeg voor de gemiddelde wielertoerist of de urban coureur. Uiteindelijk zijn dat de doelgroepen van 8bar en scoort hij dus goed genoeg.
We stoppen na onze fietstocht in onze vaste kroeg en tonen de fiets aan onze vrienden. Wij zijn helemaal weg van het minimalistische design, maar zijn zij dat ook? ‘Het design is feilloos, maar vooral tijdloos.’ Dat is de quote die we onthouden en waar we ons zeker in kunnen vinden. Je kan de fiets krijgen in twee versies: gewoon puur zoals wij hem testten of in de kleur desert, een soort goud. Het minimalistisch design is voor sommigen misschien saai, maar wij vinden het vooral tijdloos. Het logo van 8bar wordt mooi verwerkt in de fiets op het kader, de zadel en het stuur.
Is het de beste fiets waar we ooit me reden? Zeker niet. De mooiste dan? Ook niet. Maar doet de fiets wat hij moet doen? Dat zeker. Het is een fiets voor wielertoeristen die op zoek zijn naar een simpele fiets, zonder te veel poespas, die je zowel in de zomer als in de winter uit de nood kan helpen. In de zomer gebruik je de road setup en als het wat kouder en gladder wordt, verwissel je het voorvork en smijt je die cyclocrossbanden erop. Zo kan je er zowel op de weg als in de bos perfect mee uit de voeten. Want geef nu toe: er zijn niet zoveel bossen in Vlaanderen waar je in de winter niet met een cyclocrossfiets kan komen. De ideale aankoop dus als je een beetje van twee walletjes wil eten.
Meer informatie: 8bar-bikes.com
Beelden en tekst: Kasseivreters