Fietsen

Volledig nieuwe handgemaakte Colnago C64

Het legendarische Italiaanse merk lanceerde op de verjaardag van Ernesto Colnago zijn nieuwe topmodel, de C64, dat nog steeds opgebouwd is uit carbon met lugs en nog steeds handgemaakt is in Italië. Maar de fiets wordt nu gemaakt met enkele gloednieuwe technologieën.

De C-serie is het kroonjuweel uit de fietslijnen van Colnago. Traditiegetrouw zijn deze handgemaakt in Italië, tegelijkertijd artisanaal en high tech. De nieuwe Colnago C64 volgt de C60 op die in 2014 geïntroduceerd werd. De ‘C’ staat voor carbon en de ’64’ voor het aantal jaar sinds de oprichting van het bedrijf in Cambiago in 1954 door Ernesto Colnago. De C64 heeft een sterke stamboom, want met de C40 won in 1995 voor de allereerste keer een carbon fiets in Paris-Roubaix, wat meteen ook het begin van het einde markeerde voor stalen en aluminium frames in het profpeloton.

Twee jaar onderzoek zou voorafgegaan zijn aan de lancering van de Colnago C64. Al zijn er op het eerste zicht geen hele grote verschillen met zijn voorganger C60, maar ze zijn er wel degelijk. De buizen zijn groter, lichter en duurzamer dan die van de C60. En het meest opvallende verschil, zowel visueel als in opbouw, is de zadelbuis van de C64. Voor de rest vallen bij het nieuwe topmodel, net zoals bij de C60, de lugs op die je ziet bij het balhoofd, het bracket en bij de zadelpen.

De zadelbuis zou normaal gezien samen met de bovenbuis gebonden moeten worden via de lug die eveneens de achterbrug verbindt. Maar hier zijn de zadelbuis en de lug gemaakt uit één enkel stuk, wat de stijfheid en het gewicht ten goede zou komen. Daarnaast werd de zadelklem nu ook geïntegreerd in de zadelbuis, goed voor nog een besparing van 15 gram. In totaal weegt het grootste Colnago C64 frame (60cm) nu minder dan een kilo. Dat is het niet het allerlichtste frame op de markt, maar toch zeer respectabel.

Ook de voorvork is wel helemaal opnieuw ontworpen. Die voorkant zou nu weer wat stijver moeten zijn en eveneens voor meer comfort zorgen. De dropouts zijn nu helemaal van carbon terwijl dit bij de C60 nog uit aluminium was. Door dit alles zou de voorvork 40 gram lichter zijn dan die van de C60.

Nog een nieuwigheid is de samenwerking met CeramicSpeed, die zorgen voor een wijder bracket met de allerbeste keramische lagers.
De C64 komt er in een velgrem- en een schijfremversie. Beide versies kunnen tot 28mm banden voorzien.

De Italiaanse fietsconstructeur is ook dit jaar sponsor van UAE Emirates, dus zal je de Colnago C64 binnekort aan het werk kunnen zien in het profpeloton.

Het frameset van de C64 is beschikbaar vanaf € 4599, de Disc vanaf € 4949.
Wanneer je voor de complete fiets gaat dan betaal je € 6649, met mechanische Ultegra en Vision Trimax 30 wielen. En tot € 9899, met Dura Ace Di2 en Vision Metron 40 SL wielen. Of € 9999 met SRAM eTap.

Colnago vooziet 6 kleurenschema’s, waarvan 2 met een speciaal Art Decor verfschema. Maar daar betaal je dan wel ongeveer € 400 extra voor.

Meer info: Colnago

Vorig artikelVolgend artikel

Send this to a friend