Toplijsten, Training

Top 5 gevaren van fietsen in de hitte

gevaren van fietsen in de hitte

Wanneer de temperatuur boven de 25 graden uitstijgt wordt het voor het lichaam heel wat moeilijker om zijn temperatuur op peil te houden. Wil jij verantwoord sporten en presteren in de hitte dan ben je je best bewust van volgende gevaren. Breakaway Sportcoach Hanneke lijst ze voor jou alvast op.

Let op voor uitdroging
Het spreekt voor zich, bij warm weer zal het lichaam heel wat meer zweet produceren in een poging de kerntemperatuur van het lichaam op peil te houden. Door de hoeveelheid vocht die we hierdoor verliezen zal het lichaam dehydrateren. Het is dus van uiterst belang om tijdens het sporten voldoende te drinken. Streef naar een vochtopname van 0.75L per uur. Is het vochtverlies groter dan 3% van je lichaamsgewicht dan zal je prestatie drastisch afnemen.

Vermijd krampen
Doordat je lichaam tijdens het sporten vocht en zouten verliest wordt je interne balans verstoord. Hierdoor neemt het risico op krampen drastisch toe. Bij zeer lange duurinspanningen kan je opteren om ORS aan je water toe te voegen. Tijdens een training volstaat het om sportdrank te drinken. Aan deze dranken zijn de nodige zouten toegevoegd die je elektrolytenbalans in stand houden. Mensen die gevoelig zijn voor krampen tijdens het sporten kunnen overwegen om magnesium bij te nemen.

Wees op je hoede voor een hitteslag
Naast transpiratie zal onze ademfrequentie en hartslag toenemen bij warme weersomstandigheden. Daarnaast stroomt er meer bloed naar onze huid in een poging om het lichaam op temperatuur te houden. Wanneer deze mechanismen niet volstaan en onze kerntemperatuur begint te stijgen wordt het gevaarlijk. Voel je je misselijk en ervaar je hoofdpijn dan is het aangeraden om je inspanning stop te zetten om erger te voorkomen. Het kan helpen om voor het sporten te pre-coolen door een ice slurry of gekoelde drank te drinken. Daarnaast kan je tijdens het fietsen regelmatig je kledij of lichaam nat maken om het natuurlijke zweetproces te ondersteunen.

Verminderde UV bescherming
Door de verhoogde zweetproductie tijdens het sporten zal de natuurlijke bescherming van ons lichaam tegen de zon drastisch afnemen. Na een half uurtje fietsen constateren onderzoeken een daling van om en bij de 20%. Je huid zal dus heel wat sneller verbranden waardoor het risico op huidkanker toeneemt. Insmeren tijdens het fietsen is dus geen overbodige luxe. Daarnaast zal een verbrande huid extra energie vragen van je lichaam waardoor de recuperatie ervan trager zal verlopen.

Trainen op hartslag wordt heel wat moeilijker
Je hartslag ligt bij warme temperaturen (> 25°C) 10 tot 15 slager hoger dan bij koelere weersomstandigheden (10-20°C) Het is belangrijk hiermee rekening te houden. Volg je een trainingsschema dan mag je hartslag hoger liggen dan aangegeven. Maar blijf zoals altijd luisteren naar je gevoel. Doe het wat rustiger aan als je voelt dat je moeite hebt met de hitte.
Het goede nieuws is dat je lichaam zich wel degelijk aanpast aan de hitte. Na 1 a 2 weken zal het koelingsmechanisme van je lichaam al heel wat beter werken dan bij de start van de hittegolf!

Wil je graag meer van dit soort tips? Of wil jij graag een persoonlijke begeleiding voor je fietstraining? Bij Breakaway Sportcoaching helpen ze je graag verder. Vul het formulier hieronder in voor meer info.
Kan je het formulier niet goed zien of heb je problemen bij het invullen? Klik dan even hier.

powered by Typeform
Vorig artikelVolgend artikel
Breakaway Sportcoach Hanneke legt de nadruk op een goede communicatie tussen sporter en coach. Zo wordt er steeds vertrokken vanuit jouw persoonlijke doelen en mogelijkheden om tot een goed en haalbaar schema te komen. Iedereen die zijn conditie op een efficiënte en correcte manier wil verbeteren is aan het juiste adres bij Breakaway Sportcoaching.